Doelstellingen

Deelname en spelen bij het SWLO. Nul niveau: in beweging komen (kwetsbaar opstellen / lichtvoetige confrontatie met jezelf). Een perfecte gemeenschappelijke taal: muziek. Ondersteuning en informatievoorziening van collega’s, betrokken, uitgedaagd, zelfvertrouwen, initiatief, improvisatie en discipline.

Opgedane inzichten uit het SWLO: regie in eigen leerproces, weten wie persoon is en wat persoon wil, eigen kracht identiteitsvorming, innovatief op soft-skills, kwetsbaar persoonlijk leiderschap en ontwikkeling.

Toepassing van kansen/ervaring van het SWLO in het werkveld: wendbaarder in begeleiding/innovatie/management, werken met passie en plezier, slimmer managen van belangrijke kantelpunten, effectiever in kennisdeling en co-creatie. LEAN (innovatieve overkoepelende flow op organisatieniveau). Samen Leren Delen.

Begeleiding van personen op kantelmomenten in diens levens; een verhuizing, een overlijden, een stoornis of iets anders. Er speelt altijd wel iets in iemands leven waarbij op dat moment een steuntje in de rug of stok achter de deur, productief en zelf-regie leidend werkt. Dit geldt voor iedereen algeheel; van bedrijfsleider van een MKB, een stagiair in opleiding, nog niet wetende wat iemand wilt qua sturing of een jongere student met additionele behoeftes.

Het SWLO heeft veel te bieden en de personen kiezen onherroepelijk voor wat zij zelf op dat moment nodig (denken of blijken) te hebben. Soms is het sociale interactie, soms is het muzikaal, soms is het communicatief en soms is het een ander perspectief ervaren. Wat het ook is, het is aanwezig bij iedereen bij het SWLO in verschillende fases. De neuzen staan wel dezelfde kant op; het leren van een instrument en muziekstuk om te kunnen spelen bij een volgende uitvoering.

Resultaten van impactmeting

Het SWLO is vanaf het begin al bezig met het onderzoeken van meerdere aspecten om de impact van het SWLO in kaart te brengen.

In de volgende lijst zijn onderzoeken gedaan of zijn nog lopende, door erop te klikken downloadt u de daarbij behorende resultaten en/of publicatie. Er is ook een Blauwdruk Methodiek van de omgeving SWLO ontwikkeld

Kwantitatieve onderzoeken:

  1. Metingen VSV 2021 – 2026
  2. Metingen ziekteverzuim 2021 – 2026
  3. Metingen werkdrukbeleving 2021 – 2026

Kwalitatieve onderzoeken:

  1. Muziek inzet als preventie (Prof. Dr. E. Scherder)
  2. Stemmingswisselingen (Prof. Dr. E. Scherder)
  3. Focus: groeit lengte van focus bij deelname aan het leerorkest (Prof. Dr. E. Scherder)
  4. Dag-nachtritme: verander het dag-nachtritme door deelname aan het leerorkest (Prof. Dr. E. Scherder)

Plan en visualisatie tot 2026